Studenci

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE (obowiązują od dnia 2 X 2023 r.)

Czynnik społeczny w wymiarze sprawiedliwości
  1. Sądy ludowe w starożytności
  2. Udział czynnika społecznego w sądownictwie europejskim od czasów średniowiecznych po współczesność
  3. Polskie tradycje sądownictwa z udziałem ludu
  4. Filozoficzne i doktrynalne podstawy rozwoju instytucji udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
  5. Istota i komponenty prawa do sądu
  6. Modele udziału czynnika społecznego w orzekaniu
  7. Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej w świetle konstytucyjnych zasad naczelnych
  8. Współczesne formy udziału obywateli w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej
  9. System wyboru ławników
  10. Przesłanki i procedura odwołania ławnika
  11. Samorząd ławniczy i organizacje zrzeszające ławników
  12. Pozycja ustrojowa ławnika i jej gwarancje
  13. Rola i zadania ławnika w postępowaniu sądowym
  14. Funkcje ławnika
  15. Orzecznictwo dotyczące czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości
  16. Instytucja sędziów pokoju w systemach prawnych państw europejskich
 

Marketing komunalny
 
  1. Pojęcie marketingu.
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny.
  3. Ewolucja marketingu.
  4. Marketing komunalny – pojęcie, istota, specyfika
  5. Funkcje i cele marketingu komunalnego
  6. Strategia marketingowa jednostki terytorialnej – cele, zasady budowania, elementy składowe.
  7. Cechy nowoczesnego marketingu komunalnego
  8. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P.
  9. Public relations w różnych ujęciach definicyjnych.
  10. Rola PR w budowaniu marki miasta / regionu
  11. PR a marketing.
  12. Instrumenty PR i marketingu komunalnego
  13. Produkt terytorialny i jego specyfika
  14. Błędy i bariery w marketingu komunalnym
  15. Cechy nowoczesnego menedżera odpowiedzialnego za marketing komunalny
  16. Rola badań w planowaniu oraz mierzeniu skuteczności i efektywności marketingu komunalnego
 

Antropologia kultury
 
  1. Pojęcie kultury. Kultura w ujęciu wartościującym i opisowym
  2. Kultura w różnych ujęciach definicyjnych
  3. Cechy kultury
  4. Podobieństwa kulturowe i ich źródła
  5. Kultura symboliczna, normatywna i materialna
  6. Rys, kompleks, konfiguracja kulturowa
  7. Tożsamość kulturowa
  8. Wymiary tożsamości kulturowej
  9. Polityka kulturalna – pojęcie, modele, instrumenty
  10. Zasady polityki kulturalnej
  11. Podmioty polityki kulturalnej
  12. Polityka kulturalna a kultura polityczna
  13. Kultura masowa – pojęcie, cechy
  14. Kultura popularna a kultura masowa
  15. Krytyka i obrona kultury masowej
  16. Kultura elitarna i kultura ludowa – pojęcia, cechy, specyfika
  17. Zmiany w polskiej kulturze i polityce kulturalnej po 1989 roku. Transformacja systemowa a kultura

Prawo własności intelektualnej / Ochrona własności intelektualnej
 
  1. Pojęcie własności intelektualnej
  2. Cechy własności intelektualnej
  3. Źródła prawa własności intelektualnej
  4. Funkcje prawa własności intelektualnej
  5. Prawo autorskie i jego przedmiot
  6. Prawa pokrewne
  7. Prawo własności przemysłowej i jego przedmiot
  8. Klasyfikacja nicejska
  9. Pojęcie i cechy utworu w świetle przepisów prawa autorskiego
  10. Osobiste i majątkowe prawa autorskie
  11. Plagiat i jego konsekwencje prawne
  12. Autoplagiat – pojęcie, cechy, konsekwencje dyscyplinarne
  13. Wynalazek jako przedmiot patentu - przesłanki patentowalności wynalazków
  14. Komercjalizacja praw własności intelektualnej
  15. Dozwolony użytek osobisty – pojęcie i zakres
  16. Dozwolony użytek publiczny pojęcie i zakres
  17. Wzór użytkowy i jego ochrona
  18. Znak towarowy i jego ochrona
  19. Ochrona wizerunku na podstawie przepisów prawa autorskiego

LITERATURA:

Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, red. J. Sieńczyło-Chlabicz, Warszawa 2021
G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Warszawa 2022
Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, red. E. Szatkowska, Warszawa 2023



System polityczny
 
  1. Politologia jako nauka o systemach politycznych.
  2. Pola badawcze politologii.
  3. Metody badania systemów politycznych.
  4. Głównej paradygmaty w badaniach systemów politycznych.
  5. Polityka jako „centralna” kategoria systemów politycznych.
  6. Instytucje systemów politycznych: konstytucja, organy państwa, samorząd terytorialny, partie polityczne, instytucje demokracji bezpośredniej.
  7. Ustrój państwowy i forma państwa. Typologia, cechy.
  8. Pojęcie systemu politycznego.
  9. Transformacja ustrojowo-polityczna. Ewolucja systemu politycznego w Polsce po 1989 r.
  10. Źródła prawa według konstytucji z 1997 r.
  11. Pozycja ustrojowa oraz kompetencje i funkcje: sejmu, senatu, prezydenta, Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego.
 

Nauka o polityce
 
  1. Politologia jako nauka. Tradycje politologii w Polsce i na świecie.
  2. Funkcje politologii.
  3. Przedmiot (pola badawcze) politologii. 
  4. Metody badań politologicznych. Paradygmat tradycjonalistyczny i behawioralny.  
  5. Polityka jako rudymentarna kategoria politologiczna – różne ujęcia definicyjne (historyczne i współczesne). 
  6. Determinanty polityki.
  7. Funkcje polityki.
  8. Konstytucja – pojęcie, cechy, funkcje, modele zmiany.
  9. Konstytucja w ujęciu formalnym i materialnym. 
  10. System polityczny i jego elementy. Typologia systemów politycznych.
  11. Forma państwa i ustrój państwa. Typologia, cechy poszczególnych modeli.
  12. Zasady ustrojowe RP: zasada suwerenności, republikańskiej formy państwa, trójpodziału władzy, demokratycznego państwa prawnego, wzajemnej autonomii między państwem i kościołem, pluralizmu politycznego i inne.
  13. Pojęcie władzy. Typy władzy. Metody sprawowania władzy. 
  14. Ideologia i doktryna polityczna – pojęcia, przykładowe ideologie i doktryny i ich składowe. 
  15. Komunikowanie polityczne. Marketing polityczny i marketing wyborczy – strategie, narzędzia, zasady 


Public relations w ochronie zdrowia
  1. Pojęcie marketingu
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny
  3. Ewolucja marketingu
  4. Marketing – moda czy konieczność?
  5. Funkcje i cele marketingu
  6. Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy składowe
  7. Cechy nowoczesnego marketingu
  8. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P
  9. Public relations w różnych ujęciach definicyjnych
  10. Rola PR
  11. PR a marketing
  12. Specyfika medycznego PR
  13. Certyfikacje i akredytacje w ochronie zdrowia a wizerunek organizacji medycznej
  14. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w placówce ochrony zdrowia
  15.     Instrumenty PR i marketingu w ochronie zdrowia
  16.     Marka, wizerunek, tożsamość, reputacja
  17.     Rynek ochrony zdrowia – pojęcie, typologia

Komunikowanie/marketing wewnętrzny w firmie i wewnętrzny PR
 
  1. Pojęcie marketingu.
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny.
  3. Ewolucja marketingu.
  4. Marketing wewnętrzny– moda czy konieczność?
  5. Funkcje i cele marketingu.
  6. Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy składowe.
  7. Cechy nowoczesnego marketingu.
  8. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P.
  9. Public relations w różnych ujęciach definicyjnych.
  10. Rola PR w przedsiębiorstwie.
  11. PR a marketing.
  12. Pojęcie komunikowania. Typy, formy, sposoby i poziomy komunikowania.
  13. Cele i rola komunikowania wewnętrznego w organizacji.
  14. Komunikowanie wewnętrzne - horyzontalne i wertykalne.
  15. Otoczenie organizacji, w tym otoczenie wewnętrzne
  16. Czy w organizacji istnieje rynek wewnętrzny?
  17. Strategia komunikacji wewnętrznej.
  18. Instrumenty PR i marketingu wewnętrznego.
  19. Modele organizacyjne – miejsce komórki odpowiedzialnej za komunikację wewnętrzną w strukturze firmy.
  20. Błędy i bariery w komunikowaniu wewnętrznym.
  21. Cechy nowoczesnego menedżera odpowiedzialnego za komunikowanie wewnętrzne.
  22. Rola badań w planowaniu oraz badaniu skuteczności i efektywności komunikowania wewnętrznego.
 
Marketing i PR na rynku usług prawnych w świetle norm deontologii zawodów prawniczych
 
  1. Pojęcie i istota marketingu
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny
  3. Ewolucja marketingu
  4. Marketing – moda czy konieczność na rynku usług prawnych?
  5. Konkurencja na rynku usług prawnych
  6. Funkcje i cele marketingu
  7. Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy składowe
  8. Cechy nowoczesnego marketingu
  9. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P
  10. Public relations w różnych ujęciach definicyjnych
  11. Rola PR
  12. PR a marketing
  13. Media relations i rzecznictwo prasowe
  14. Rynek usług prawnych. Usługi komercyjne i publiczne.
  15. Specyfika marketingu na rynku usług prawnych
  16. Pojęcie odpowiedzialności dyscyplinarnej
  17. Odpowiedzialność dyscyplinarna a odpowiedzialność karna
  18. Zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej adwokatów i radców prawnych.
  19. Regulacje dot. promocji, marketingu i PR w kodeksach etycznych adwokatów i radców prawnych.
  20. Zakaz reklamy – argumenty zwolenników i przeciwników
  21. Narzędzia marketingu i PR na rynku usług prawnych – tradycyjne i internetowe
  22. Akredytacja i certyfikacja na rynku usług prawnych.
     

Prof. ucz. dr hab. Michał Kaczmarczyk, MBA

Akademia Humanitas
ul. Kilińskiego 43
41-200 Sosnowiec
kom: 605-301-168
e-mail: rektor@humanitas.edu.pl