Studenci

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE (obowiÄ…zujÄ… od dnia 2 X 2023 r.)

Czynnik społeczny w wymiarze sprawiedliwości
  1. Sądy ludowe w starożytności
  2. UdziaÅ‚ czynnika spoÅ‚ecznego w sÄ…downictwie europejskim od czasów Å›redniowiecznych po wspóÅ‚czesność
  3. Polskie tradycje sądownictwa z udziałem ludu
  4. Filozoficzne i doktrynalne podstawy rozwoju instytucji udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
  5. Istota i komponenty prawa do sÄ…du
  6. Modele udziału czynnika społecznego w orzekaniu
  7. Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej w świetle konstytucyjnych zasad naczelnych
  8. WspóÅ‚czesne formy udziaÅ‚u obywateli w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwoÅ›ci w Rzeczypospolitej Polskiej
  9. System wyboru Å‚awników
  10. Przesłanki i procedura odwołania ławnika
  11. SamorzÄ…d Å‚awniczy i organizacje zrzeszajÄ…ce Å‚awników
  12. Pozycja ustrojowa Å‚awnika i jej gwarancje
  13. Rola i zadania ławnika w postępowaniu sądowym
  14. Funkcje Å‚awnika
  15. Orzecznictwo dotyczące czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości
  16. Instytucja sÄ™dziów pokoju w systemach prawnych paÅ„stw europejskich
 

Marketing komunalny
 
  1. Pojęcie marketingu.
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny.
  3. Ewolucja marketingu.
  4. Marketing komunalny – pojÄ™cie, istota, specyfika
  5. Funkcje i cele marketingu komunalnego
  6. Strategia marketingowa jednostki terytorialnej – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe.
  7. Cechy nowoczesnego marketingu komunalnego
  8. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P.
  9. Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych.
  10. Rola PR w budowaniu marki miasta / regionu
  11. PR a marketing.
  12. Instrumenty PR i marketingu komunalnego
  13. Produkt terytorialny i jego specyfika
  14. Błędy i bariery w marketingu komunalnym
  15. Cechy nowoczesnego menedżera odpowiedzialnego za marketing komunalny
  16. Rola badań w planowaniu oraz mierzeniu skuteczności i efektywności marketingu komunalnego
 

Antropologia kultury
 
  1. Pojęcie kultury. Kultura w ujęciu wartościującym i opisowym
  2. Kultura w różnych ujÄ™ciach definicyjnych
  3. Cechy kultury
  4. PodobieÅ„stwa kulturowe i ich źródÅ‚a
  5. Kultura symboliczna, normatywna i materialna
  6. Rys, kompleks, konfiguracja kulturowa
  7. Tożsamość kulturowa
  8. Wymiary tożsamości kulturowej
  9. Polityka kulturalna – pojÄ™cie, modele, instrumenty
  10. Zasady polityki kulturalnej
  11. Podmioty polityki kulturalnej
  12. Polityka kulturalna a kultura polityczna
  13. Kultura masowa – pojÄ™cie, cechy
  14. Kultura popularna a kultura masowa
  15. Krytyka i obrona kultury masowej
  16. Kultura elitarna i kultura ludowa – pojÄ™cia, cechy, specyfika
  17. Zmiany w polskiej kulturze i polityce kulturalnej po 1989 roku. Transformacja systemowa a kultura

Prawo własności intelektualnej / Ochrona własności intelektualnej
 
  1. Pojęcie własności intelektualnej
  2. Cechy własności intelektualnej
  3. ŹródÅ‚a prawa wÅ‚asnoÅ›ci intelektualnej
  4. Funkcje prawa własności intelektualnej
  5. Prawo autorskie i jego przedmiot
  6. Prawa pokrewne
  7. Prawo własności przemysłowej i jego przedmiot
  8. Klasyfikacja nicejska
  9. PojÄ™cie i cechy utworu w Å›wietle przepisów prawa autorskiego
  10. Osobiste i majÄ…tkowe prawa autorskie
  11. Plagiat i jego konsekwencje prawne
  12. Autoplagiat – pojÄ™cie, cechy, konsekwencje dyscyplinarne
  13. Wynalazek jako przedmiot patentu - przesÅ‚anki patentowalnoÅ›ci wynalazków
  14. Komercjalizacja praw własności intelektualnej
  15. Dozwolony użytek osobisty – pojÄ™cie i zakres
  16. Dozwolony użytek publiczny pojęcie i zakres
  17. Wzór użytkowy i jego ochrona
  18. Znak towarowy i jego ochrona
  19. Ochrona wizerunku na podstawie przepisów prawa autorskiego

LITERATURA:

Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, red. J. Sieńczyło-Chlabicz, Warszawa 2021
G. Michniewicz, Ochrona własności intelektualnej, Warszawa 2022
Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów, red. E. Szatkowska, Warszawa 2023



System polityczny
 
  1. Politologia jako nauka o systemach politycznych.
  2. Pola badawcze politologii.
  3. Metody badania systemów politycznych.
  4. GÅ‚ównej paradygmaty w badaniach systemów politycznych.
  5. Polityka jako „centralna” kategoria systemów politycznych.
  6. Instytucje systemów politycznych: konstytucja, organy paÅ„stwa, samorzÄ…d terytorialny, partie polityczne, instytucje demokracji bezpoÅ›redniej.
  7. Ustrój paÅ„stwowy i forma paÅ„stwa. Typologia, cechy.
  8. Pojęcie systemu politycznego.
  9. Transformacja ustrojowo-polityczna. Ewolucja systemu politycznego w Polsce po 1989 r.
  10. ŹródÅ‚a prawa wedÅ‚ug konstytucji z 1997 r.
  11. Pozycja ustrojowa oraz kompetencje i funkcje: sejmu, senatu, prezydenta, Rady Ministrów, TrybunaÅ‚u Konstytucyjnego.
 

Nauka o polityce
 
  1. Politologia jako nauka. Tradycje politologii w Polsce i na świecie.
  2. Funkcje politologii.
  3. Przedmiot (pola badawcze) politologii. 
  4. Metody badaÅ„ politologicznych. Paradygmat tradycjonalistyczny i behawioralny.  
  5. Polityka jako rudymentarna kategoria politologiczna – różne ujÄ™cia definicyjne (historyczne i wspóÅ‚czesne). 
  6. Determinanty polityki.
  7. Funkcje polityki.
  8. Konstytucja – pojÄ™cie, cechy, funkcje, modele zmiany.
  9. Konstytucja w ujÄ™ciu formalnym i materialnym. 
  10. System polityczny i jego elementy. Typologia systemów politycznych.
  11. Forma paÅ„stwa i ustrój paÅ„stwa. Typologia, cechy poszczególnych modeli.
  12. Zasady ustrojowe RP: zasada suwerennoÅ›ci, republikaÅ„skiej formy paÅ„stwa, trójpodziaÅ‚u wÅ‚adzy, demokratycznego paÅ„stwa prawnego, wzajemnej autonomii miÄ™dzy paÅ„stwem i koÅ›cioÅ‚em, pluralizmu politycznego i inne.
  13. PojÄ™cie wÅ‚adzy. Typy wÅ‚adzy. Metody sprawowania wÅ‚adzy. 
  14. Ideologia i doktryna polityczna – pojÄ™cia, przykÅ‚adowe ideologie i doktryny i ich skÅ‚adowe. 
  15. Komunikowanie polityczne. Marketing polityczny i marketing wyborczy – strategie, narzÄ™dzia, zasady 


Public relations w ochronie zdrowia
  1. Pojęcie marketingu
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny
  3. Ewolucja marketingu
  4. Marketing – moda czy konieczność?
  5. Funkcje i cele marketingu
  6. Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe
  7. Cechy nowoczesnego marketingu
  8. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P
  9. Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych
  10. Rola PR
  11. PR a marketing
  12. Specyfika medycznego PR
  13. Certyfikacje i akredytacje w ochronie zdrowia a wizerunek organizacji medycznej
  14. Komunikacja wewnÄ™trzna i zewnÄ™trzna w placówce ochrony zdrowia
  15.     Instrumenty PR i marketingu w ochronie zdrowia
  16.     Marka, wizerunek, tożsamość, reputacja
  17.     Rynek ochrony zdrowia – pojÄ™cie, typologia

Komunikowanie/marketing wewnętrzny w firmie i wewnętrzny PR
 
  1. Pojęcie marketingu.
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny.
  3. Ewolucja marketingu.
  4. Marketing wewnÄ™trzny– moda czy konieczność?
  5. Funkcje i cele marketingu.
  6. Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe.
  7. Cechy nowoczesnego marketingu.
  8. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P.
  9. Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych.
  10. Rola PR w przedsiębiorstwie.
  11. PR a marketing.
  12. Pojęcie komunikowania. Typy, formy, sposoby i poziomy komunikowania.
  13. Cele i rola komunikowania wewnętrznego w organizacji.
  14. Komunikowanie wewnętrzne - horyzontalne i wertykalne.
  15. Otoczenie organizacji, w tym otoczenie wewnętrzne
  16. Czy w organizacji istnieje rynek wewnętrzny?
  17. Strategia komunikacji wewnętrznej.
  18. Instrumenty PR i marketingu wewnętrznego.
  19. Modele organizacyjne – miejsce komórki odpowiedzialnej za komunikacjÄ™ wewnÄ™trznÄ… w strukturze firmy.
  20. Błędy i bariery w komunikowaniu wewnętrznym.
  21. Cechy nowoczesnego menedżera odpowiedzialnego za komunikowanie wewnętrzne.
  22. Rola badań w planowaniu oraz badaniu skuteczności i efektywności komunikowania wewnętrznego.
 
Marketing i PR na rynku usÅ‚ug prawnych w Å›wietle norm deontologii zawodów prawniczych
 
  1. Pojęcie i istota marketingu
  2. Marketing transakcyjny i relacyjny
  3. Ewolucja marketingu
  4. Marketing – moda czy konieczność na rynku usÅ‚ug prawnych?
  5. Konkurencja na rynku usług prawnych
  6. Funkcje i cele marketingu
  7. Strategia marketingowa – cele, zasady budowania, elementy skÅ‚adowe
  8. Cechy nowoczesnego marketingu
  9. Koncepcje marketingu – od 4 P do 10 P
  10. Public relations w różnych ujÄ™ciach definicyjnych
  11. Rola PR
  12. PR a marketing
  13. Media relations i rzecznictwo prasowe
  14. Rynek usług prawnych. Usługi komercyjne i publiczne.
  15. Specyfika marketingu na rynku usług prawnych
  16. Pojęcie odpowiedzialności dyscyplinarnej
  17. Odpowiedzialność dyscyplinarna a odpowiedzialność karna
  18. Zasady odpowiedzialnoÅ›ci dyscyplinarnej adwokatów i radców prawnych.
  19. Regulacje dot. promocji, marketingu i PR w kodeksach etycznych adwokatów i radców prawnych.
  20. Zakaz reklamy – argumenty zwolenników i przeciwników
  21. NarzÄ™dzia marketingu i PR na rynku usÅ‚ug prawnych – tradycyjne i internetowe
  22. Akredytacja i certyfikacja na rynku usług prawnych.
     

Prof. ucz. dr hab. Michał Kaczmarczyk, MBA

Akademia Humanitas
ul. Kilińskiego 43
41-200 Sosnowiec
kom: 605-301-168
e-mail: rektor@humanitas.edu.pl